Dekuji Karbymu za velmi obsahly post, dokonce prolnuty vlastnimi vzpominkami
na detstvi. :))
Nevim, jestli jeste mohu neco doplnit, snad jen pridat neco o smyccich v
orchestru:
Housle maji mezi smycci zakladni ukol. Maji nejjasnejsi zvuk,
pronikajici do nejvyssich poloh. Maji i lehkost a zpevnost, velkou
vzlinavost,ktera muze vest melodii v dlouhem, stale stupnovanem pasmu. Ton je
pomerne slaby, proto je housli v orchestru vice. Syty ton nekolika stejne
znejicich nastroju vyzniva s plnou barvitosti a dosahuje zvukove mohutnosti.
Housle jsou v orchestru pravidelne deleny do dvou skupin, a to prvni a druhe
housle.. Prvni housle maji vetsinou vlastni zpevny hlas, druhe housle vytvari
hlas doplnujici. Velky symfonicky orchestr miva kazdou skupinu housli
obsazenou dvanacti a dvaceti ctyrmi hraci.
Viola ma hlubsi ton, ktery zni stejne syte a vydatne jako hluboke tony
housli, ma altove zabarveni. Ve stredni a vysoke poloze je barva vily zastrena
a ztemnela. Viol byva trikrat mene nez housli, tj. osm az dvanact ve velkem
orchestru.
Violoncello ma o oktavu hlubsi tonovy rozsah nez viola. Je to nastroj
tenorovy s mohutnym sytym tonem s velmi efekni vyraznou nosnosti, pritom je
lahodny i ve vysokych polohach. Drive hrala violoncella stejne jako basy,
dnes jsou cella zcela samostatna, byva jich osm az deset.
Rozsah o sextu az oktavu nizsi nez violoncello ma kontrabas, velmi syty a
tezky ton, pouziva se pro zvlast drasticke a dramaticky vyrazne melodicke
ukoly. Jejich pocet v symfonickem orchestru byva stejny jako u cell.
Soutezni otazka: V ktere Beethovenove symfonii maji kontrabasy tak vyraznou
ulohu popsanou vyse?
Odpovedi ke me mailem, vyhodnoceni zverejnim zde.
Queen.
M.K.
|