Ono "pravda" nikdy neni extremem jednostranneho pohledu, snazil jsem se jen
nabidnout pohled z jineho uhlu pohledu, sam to tak vyhranene nevidim, abych
se teda priznal.
Sleduju serial o leteckych nestestich, a zrovna vcera jsem koukal na dil, kde
se zjistilo, ze krom naprosto nedostatecneho vycviku pilotu, narazili na
fenomen "prechytraceleho turingova stroje". Proste to letadlo a jeho AI ma
prilis mnoho potencialnich stavu, a s kazdou funkci, kazdou automatizaci,
kazdou pridanou "vyfikundaci", narusta (exponencielne?) pocet moznych stavu,
z nichz architekti proste pocitaji jen "s temi logickymi", zatimco pilot,
ktery byl navykly pouze na jeden postup ovladani letadla, kdyz se dostane
donesnazi, pouzije sekvenci operaci, se kterou vyrobce nepocital, a letadlo
udela buch... Vpodstate jde o otazku "sofistikovanost" versus
"nekomplikovanost", a kazdy vyrobce jakehokoliv "chytrejsiho" vyrobku proste
je tlacen hledat kompromis. Zakaznik zada sofistikovanost, komfort,
jednoduchost ovladani. To tlaci na co nejkomplikovanejsi vnitrnosti, jako
dnesni autopiloty do aut, proste aby clovek jen sednul a rekl "k mane na
zalety", a auto uz vedelo co a jak... jenze jakmile se situace zkomplikuje
"dopredu designerem nepredpokladanym zpusobem", at uz chybou tou, ze franta by
nemel jezdit na zalety, nebo jakoukoliv jinou, dojde pripadne ke katastrofe
diky sekvenci udalosti, na kterou proste nebyl v tomhle pripade autopilot
toho auta pripraven.
Automobilka je pod velkym tlakem. A pokud uzivatel zcela porusil zasadni
pravidla uzivani automobilu (a to tu jeste nepadlo tema servisnich
intervalu), byt jsou ta pravidla sebevic iritujici, je to jeho chyba. Mel si
koupit teda auto z roku 1973, ktere roztlacit muze, s pouze mechanickym
zamykanim, a byl by v pohode. Pripadne jeste starsi se startovanim na kliku
(dedova Skoda 1000 MB jeste mela moznost startovat na kliku, rok vyroby byl
myslim 1968 nebo tak nejak, pokud nekdo potrebuje doporuceni :-D )
Jo, z hlediska "bezne dnes ocekavane vstricnosti k zakaznikum", kdyby
automobilka takhle odpovedela treba u nas ve Velke Britanii, byla by z toho
masivni soudni bitva, kteoru by automobilka prohrala s velkou ztratou,
nasledoval by recall a nejakej SW upgrade, ktery by zcela jednoduse baterku
po nejake dobe predpokladane stredni zivotnosti, rekneme rok, nebo pul roku,
odmitl pouzivat, a nasledovala by povinna navsteva servisu (a jsme u
servnisnich interavlu), kde by baterku vymenili a v pocitaci "odklikli", ze
auto ma novou baterku. K tomu by samozrejme nastoupila, jak to tak chodi,
rada necertifikovanych servisu, ktery by zjistili, jak to "odkliknou" bez
vymeny baterky, a problem by byl zpatky, ale to uz je jina pohadka. (takhle
to fakt bezne chodi). Takze v UK by automobilka napsala nejspis neco jako
"mockrat dekujeme, za vasi neprijemnost vam darujeme zcela novou baterii, a
problemem se budeme zabyvat" (= nejspis udelame ten SW upgrade, kterej jsem
napsal vyse, ale v tichosti bez recallu - zakaznici ho dostanou tajne pri
pristi navsteve autorizovaneho servisu)... opakuji: takhle to fakt chodi.
Takze uznavam, ze automobilka dobrovolne stoupla na hrabe, holt odpovidal
nejakej Cech, kteryho jeste nenaucili, ze se zakaznikem, byt by to byl
sebevetsi idiot, se jedna v rukavickach.
V mem aute, byt kombiku, bych se ven kufrem nedostal, musel bych si hasicim
pristrojem asi rozbit okynko. Ale NIKDY by me nenapadlo auto roztlacovat. A od
doby, kdy BMW zavedlo CAN BUS do "expedicnich" motorek (ktere tim momentem uz
nejsou expedicni), mam nastudovano, co vsechno dokaze elektronika "rozhodnou"
a mas konecnou. Napriklad odmitne nastartovat uprostred pouste, protoze
napeti na baterce je o jednu setinu voltu pod limitem. A nevysvetlis ji, ze
jestli Te nenecha nastartovat, tak umres.
Tema navodu - uznavam Tvuj uhel pohledu, i kdyz s nim tak nejak nesouhlasim.
Nejsem moc kamarad toho trendu, ze se vyrabeji veci "uvnitr co nejslozitejsi,
aby je mohl ovladat i uplnej idiot jednim prstem bez zakladniho chapani, jak
vec funguje". Ja chci vedet, jak muj nastroj funguje, abych ho umel spravne
pouzivat. Samozrejme, tim nemyslim prkynko na maso, ale kdo z vas tady sva
prkynka na maso pravidelne olejuje, spravnym zpusobem, a omyva jen vlhkym
hadrikem? Kdo si jeste dneska lesti boty pravidelne kazdy den? (priznam se,
ze moje semisove boty moc lestit nejdou)...
> Jsem zcela opacneho nazoru a za arogantni a nespravnou povazuju odpoved
> automobilky. Je mi jedno, jakou necekanou kombinaci ukonu za jakeho stavu
> napajeni vozu se clovek (CLOVEK!) dostal dovnitr. Ta plechovka ho uveznila a
>
> vyrobce toto mel predvidat.
>
> Kdyz me klient upozorni, ze v systemu, ktery pro nej kutam za jeho penize,
> je necekana situace, o ktery predtim nebyla rec a zpusobuje to problemy, tak
>
> se prinejmensim snazim, aby ho to vic neohrozilo. Casteji se vsak i
> zastydim,
> ze jsem to dopustil, protoze odbornik na systemy jsem tady ja a ne on.
>
> Patrim k tem, kteri se v dnesnim svete velmi dobre orientuji, chapu spoustu
> veci, umim vymyslet a chapat duvody. Ale na ocekavani, ze bezny clovek je
> zodpovedny za studium navodu na "prkynko na krajeni" je neco spatne.
>
> T.
>
> PS: Nemaji vsechna/vetsina aut dvere kufru oteviratelne mechanicky? Moje
> auto
> je na tom s dvermi a okny podobne jako ta Ochcavka, ale ven bych se mel
> dostat
> kufrem. Overim. Otazka kdo to vi.
>
>
> > Odpoved automobilky naprosto schvaluju, majitel Oktavky by radsi nemel
> > manipulovat se zarizenimi vyzadujicimi IQ vyssi nez 65, poppripade
> precteni
> > navodu. A uz vubec by se svoji zabednenosti (a to pouzivam velmi umirneny
> > vyraz) nemel chlubit na internetu.
> >
> > Ja si ctu navody i k prkynku na krajeni potravin (to byste se divili, co
> se
> > tam muze clovek docist !!!).
> >
> > > Radsi si to svoje zkontrolujte. To moje ma jeste na okna klicku.
> > >
> > > http://www.zvedavec.org/naokraj/2016/03/6804-uveznen-v-aute.htm
> > >
> > >
> > > Covex
> > CePal
CePal
|