Zamysleni
Dalsi
Seznam
Predchozi
Autor: CePal (#@#%#^%&%*) on 'Zamysleni'
Cas: Ut 4.10.2016 9:20.38
Titulek: Re: Uveznen ve vlastnim aute

                                                                                 
Ono "pravda" nikdy neni extremem jednostranneho pohledu, snazil jsem se jen 
nabidnout pohled z jineho uhlu pohledu, sam to tak vyhranene nevidim, abych 
se teda priznal.
 
Sleduju serial o leteckych nestestich, a zrovna vcera jsem koukal na dil, kde 
se zjistilo, ze krom naprosto nedostatecneho vycviku pilotu, narazili na 
fenomen "prechytraceleho turingova stroje". Proste to letadlo a jeho AI ma 
prilis mnoho potencialnich stavu, a s kazdou funkci, kazdou automatizaci, 
kazdou pridanou "vyfikundaci", narusta (exponencielne?) pocet moznych stavu, 
z nichz architekti proste pocitaji jen "s temi logickymi", zatimco pilot, 
ktery byl navykly pouze na jeden postup ovladani letadla, kdyz se dostane 
donesnazi, pouzije sekvenci operaci, se kterou vyrobce nepocital, a letadlo 
udela buch... Vpodstate jde o otazku "sofistikovanost" versus 
"nekomplikovanost", a kazdy vyrobce jakehokoliv "chytrejsiho" vyrobku proste 
je tlacen hledat kompromis. Zakaznik zada sofistikovanost, komfort, 
jednoduchost ovladani. To tlaci na co nejkomplikovanejsi vnitrnosti, jako 
dnesni autopiloty do aut, proste aby clovek jen sednul a rekl "k mane na 
zalety", a auto uz vedelo co a jak... jenze jakmile se situace zkomplikuje 
"dopredu designerem nepredpokladanym zpusobem", at uz chybou tou, ze franta by 
nemel jezdit na zalety, nebo jakoukoliv jinou, dojde pripadne ke katastrofe 
diky sekvenci udalosti, na kterou proste nebyl v tomhle pripade autopilot 
toho auta pripraven.
 
Automobilka je pod velkym tlakem. A pokud uzivatel zcela porusil zasadni 
pravidla uzivani automobilu (a to tu jeste nepadlo tema servisnich 
intervalu), byt jsou ta pravidla sebevic iritujici, je to jeho chyba. Mel si 
koupit teda auto z roku 1973, ktere roztlacit muze, s pouze mechanickym 
zamykanim, a byl by v pohode. Pripadne jeste starsi se startovanim na kliku 
(dedova Skoda 1000 MB jeste mela moznost startovat na kliku, rok vyroby byl 
myslim 1968 nebo tak nejak, pokud nekdo potrebuje doporuceni :-D )
 
Jo, z hlediska "bezne dnes ocekavane vstricnosti k zakaznikum", kdyby 
automobilka takhle odpovedela treba u nas ve Velke Britanii, byla by z toho 
masivni soudni bitva, kteoru by automobilka prohrala s velkou ztratou, 
nasledoval by recall a nejakej SW upgrade, ktery by zcela jednoduse baterku 
po nejake dobe predpokladane stredni zivotnosti, rekneme rok, nebo pul roku, 
odmitl pouzivat, a nasledovala by povinna navsteva servisu (a jsme u 
servnisnich interavlu), kde by baterku vymenili a v pocitaci "odklikli", ze 
auto ma novou baterku. K tomu by samozrejme nastoupila, jak to tak chodi, 
rada necertifikovanych servisu, ktery by zjistili, jak to "odkliknou" bez 
vymeny baterky, a problem by byl zpatky, ale to uz je jina pohadka. (takhle 
to fakt bezne chodi). Takze v UK by automobilka napsala nejspis neco jako 
"mockrat dekujeme, za vasi neprijemnost vam darujeme zcela novou baterii, a 
problemem se budeme zabyvat" (= nejspis udelame ten SW upgrade, kterej jsem 
napsal vyse, ale v tichosti bez recallu - zakaznici ho dostanou tajne pri 
pristi navsteve autorizovaneho servisu)... opakuji: takhle to fakt chodi.
 
Takze uznavam, ze automobilka dobrovolne stoupla na hrabe, holt odpovidal 
nejakej Cech, kteryho jeste nenaucili, ze se zakaznikem, byt by to byl 
sebevetsi idiot, se jedna v rukavickach.
 
V mem aute, byt kombiku, bych se ven kufrem nedostal, musel bych si hasicim 
pristrojem asi rozbit okynko. Ale NIKDY by me nenapadlo auto roztlacovat. A od 
doby, kdy BMW zavedlo CAN BUS do "expedicnich" motorek (ktere tim momentem uz 
nejsou expedicni), mam nastudovano, co vsechno dokaze elektronika "rozhodnou" 
a mas konecnou. Napriklad odmitne nastartovat uprostred pouste, protoze 
napeti na baterce je o jednu setinu voltu pod limitem. A nevysvetlis ji, ze 
jestli Te nenecha nastartovat, tak umres. 
 
Tema navodu - uznavam Tvuj uhel pohledu, i kdyz s nim tak nejak nesouhlasim. 
Nejsem moc kamarad toho trendu, ze se vyrabeji veci "uvnitr co nejslozitejsi, 
aby je mohl ovladat i uplnej idiot jednim prstem bez zakladniho chapani, jak 
vec funguje". Ja chci vedet, jak muj nastroj funguje, abych ho umel spravne 
pouzivat. Samozrejme, tim nemyslim prkynko na maso, ale kdo z vas tady sva 
prkynka na maso pravidelne olejuje, spravnym zpusobem, a omyva jen vlhkym 
hadrikem? Kdo si jeste dneska lesti boty pravidelne kazdy den? (priznam se, 
ze moje semisove boty moc lestit nejdou)...  
 
> Jsem zcela opacneho nazoru a za arogantni a nespravnou povazuju odpoved 
> automobilky. Je mi jedno, jakou necekanou kombinaci ukonu za jakeho stavu 
> napajeni vozu se clovek (CLOVEK!) dostal dovnitr. Ta plechovka ho uveznila a
> 
> vyrobce toto mel predvidat. 
> 
> Kdyz me klient upozorni, ze v systemu, ktery pro nej kutam za jeho penize, 
> je necekana situace, o ktery predtim nebyla rec a zpusobuje to problemy, tak
> 
> se prinejmensim snazim, aby ho to vic neohrozilo. Casteji se vsak i
> zastydim, 
> ze jsem to dopustil, protoze odbornik na systemy jsem tady ja a ne on.
> 
> Patrim k tem, kteri se v dnesnim svete velmi dobre orientuji, chapu spoustu 
> veci, umim vymyslet a chapat duvody. Ale na ocekavani, ze bezny clovek je 
> zodpovedny za studium navodu na "prkynko na krajeni" je neco spatne.
> 
> T. 
> 
> PS: Nemaji vsechna/vetsina aut dvere kufru oteviratelne mechanicky? Moje
> auto 
> je na tom s dvermi a okny podobne jako ta Ochcavka, ale ven bych se mel
> dostat
> kufrem. Overim. Otazka kdo to vi.
>  
> 
> > Odpoved automobilky naprosto schvaluju, majitel Oktavky by radsi nemel 
> > manipulovat se zarizenimi vyzadujicimi IQ vyssi nez 65, poppripade
> precteni 
> > navodu. A uz vubec by se svoji zabednenosti (a to pouzivam velmi umirneny 
> > vyraz) nemel chlubit na internetu.
> > 
> > Ja si ctu navody i k prkynku na krajeni potravin (to byste se divili, co
> se 
> > tam muze clovek docist !!!). 
> > 
> > > Radsi si to svoje zkontrolujte. To moje ma jeste na okna klicku.
> > > 
> > > http://www.zvedavec.org/naokraj/2016/03/6804-uveznen-v-aute.htm
> > > 
> > > 
> > >                                            Covex
> > CePal
CePal

Dalsi Seznam Predchozi


[ Domu | Prstik | O Piskovisti | Deticky | Nastenky | Koutky ]