Varovani: dlouhy post
Ahoj, vsichni.
Napisu Vam o nadherne hre. Je to neco mezi Dracim Doupetem a Fantasii (co
se hraje v chatu).
Cim se lisi of Fantasie
Mnoho toho o Fantasii nevim (hral jsem ji jen jednou), ale tato hra se od
Fantasie lisi v tom, ze tady ma Pan Jeskyne vetsi moc. Ve Fantasii Haribolo
treba rekne ,,Nepratele rikaji to a to'' ,,Jdou po vas'' apod., ale je na
hraci, aby rekl ,,useknu jednomu hlavu'' apod. V te hre o tom ale rozhoduje
Pan Jeskyne, jestli se neco podari, stejne jako v DrD.
Podobne, ve Fantasii neni zvykem zahrnovat toho, kdo to vede, otazkami
typu ,,Jak jsme od nich daleko'', ,,Jak jsou vyzbrojeni'' apod., imho asi
proto, ze Fantasie ma jiny smysl, nez DrD. Pokud ma hra smysl Draciho
doupete, tak takovehle otazky povazuji za nezbytne, ale nastesti Haribolo (co
ridi Fantazii) proti nim nic nema.
Smysl teto hry je stejny jako u DrD - vymyslet, co mam udelat, abych se
dostal z nebezpecne situace a splnil ukol. Nevim, jak je to se smyslem
Fantasie, ale asi je v necem trochu jinem: pekne to popsat apod. Rad bych,
aby se k tomu vyjadril nekdo, kdo ma s Fantasii zkusenosti.
Rekl bych, ze ve vsech ostatnich vecech se ta hra podoba spis Fantasii,
ale ten smysl me pripada dulezity - me bavi prave ten pristup DrD.
Cim se ta hra lisi od DrD
V Dracim Doupeti je rozsireny nes~var, ze se Pan Jeskyne slepe ridi
pravidly a nepodporuje zase tak moc akce, ktere pravidla vyslovne nepopisuji.
Nejvyse sem tam prida nejaky bonus nebo postih k hodu, ale to je imho
priserne malo. Mam DrD nesmirne rad, ale tohle mi vadi. Jinak by to byla
uzasne pekna hra.
Ja kdyz jsem Pan Jeskyne, tak si delam co chci a ridim se svou
predstavivosti, rozhodne pravidla nepotrebuji. Obaval jsem se ale, ze vsem
lidem, se kterymi budu hrat Draci Doupem, budou nevyhody tohoto systemu
pripadat prilis velke a proto si tento druh DrD nezahraju (at uz jako PJ,
nebo, coz bych jeste radsi, jako hrac).
Nastesti jsem se v chatu pustil do teto hry (zacalo to uplne nahodou:
Thanat efektne oznamoval svuj prichod: ,,Vzduch se zavlnil a objevily se
dvere'' a ja jsem myslel, ze se hraje Fantasie :-))) ).
Ukazalo se, ze Thanat nezna pravidla DrD a asi prave proto byl velmi
dobry PJ - tak krasne jsem si uz dlouho nezahral (jako hrac asi nikdy v
zivote). Jelikoz pravidla DrD nezna, tak se jimi nemuze slepe ridit - to je ta
vyhoda oproti klasickemu DrD.
To jak se ta hra vyvinula, se mi presne libilo: melo to vyhody (to je
subjektivni pojem - to, co se libi me) Fantasie i Draciho Doupete.
Ja jsem vzdy byl pro velmi volne chapani pojmu Draci Doupe a byl jsem
otevren hrat nejakou neobvyklu variantu - o gladiatorskem DrD jsem uz psal,
ale mam i jine pekne napady. Nektere z nich jsou kratka dobrodruzstvi zalozena
na zvlastnim magickem jevu ... No, to jsem odbocil.
Nevyhody teto hry
Timhle zpusobem se bohuzel tezko da hrat gladiatorske Doupe, protoze ten,
kdo prohraje, bude protestovat : proc jsi jim udelil mensi zraneni nez nam?
apod. Podobna nevyhoda by se v mnohem mensi mire mohla vyskytnout i v jinem
DrD, nez gladiatorskem. Ale muj sen je hrat to s lidmi, kterym jde
vic o hru, nez o to, zda vyhrajou (verim, ze k takovym lidem taky patrim) - a
potom tato nevyhoda odpada.
Dalsi podstatnou nevyhodou je to, ze jak uspech utoku (mecem) a mira
zraneni, tak uspech kouzla je vec, kterou je obtizne urcit intuitivne.
Naprostou veci lze urcit bez pravidel, i kdyz na to pravidla existuji, dokonce
i kdyz si autori DrD mysli, ze jsou nezbytna.
(Treba rychlost: autori si asi mysli, ze kdyby u kazde nestvury neurcili
rychlost, tak by nebylo mozne rozhodnout, jestli postavy utekly. Mluvim o tom
jednoduchem systemu. Ale me pripada, ze kdyz si to PJ predstavi, tak skoro
vzdy dokaze snadno rozhodnout i bez pravidel.)
Verim, ze to nakonec tak velka nevyhoda nebude. Hra s Garetem, kterou
pi'dz~ejuju, i hra s Thanatem, kde je PJ [pi'dz~ej] on, o tom zatim svedci, i
kdyz obe trvaji zatim jen kratce.
Kdyby se tyto nevyhody ukazaly jako zavaz~ne, tak by se snad v krajnim
pripade mohly tyto problematicke veci resit podle pravidel (napadl mi krasny
system sjednocujici unavu, zraneni a megenergii), ale lepsi je vystacit s
predstavivosti pana jeskyne.
Vyhody teto hry
O velmi vyznamnych vyhodach jsem uz psal, ale jeste jednu zminim: hra
odsejpa uzasne rychle. V klasickem (ja tomu rikam ,,klimovske'') DrD nez to
nahazite, nez spoctete bonusy a postihy, i nez nahazite postavu ... to hrozne
dlouho trva.
To, ze to podporuje nestandardni reseni, taky neni zanedbatelne.
Mimochodem nesokuje Vas, jak casto se v DrD dozvite, ze jste zraneni z X
zivotu, a nikdo Vam nerekne ani do jake casti tela? Jestli u Vas to tak
nechodi, tak mate lespi pidzeje. (I hrace.)
Kouzlo Fantasie
Prece jenom musim uznat, ze to, jak si ve Fantasii dela kazdy co chce,
ma sve vyhody. Jako idealni kompromis mezi DrD a Fantasii (zduraznuji, ze to
plati jen pro pripad, kdy si od hry slibujeme to, co je smyslem DrD, viz
vyse) mi pripada dovolit to, ale zcela jasne stanovit, ze PJ k tomu muze
rict ,,Tak to ne!'' Napriklad hrac smi rict ,,Jdu k jednomu z nepratel a
useknu mu hlavu'', ale PJ muze odpovedet ,,jenom jsi ho zranil'', nebo
,,Uhnul a usekl ti ruku.''. Pokud jsou hraci umirneni v tom, co svym postavam
chteji dovolit, tak PJ takove opravy nebude muset delat skoro nikdy a to
kouzlo Fantazie tim bude zachovano.
Ted Vas pobavim
Recnil jsem dost dlouho, ted Vam povim, co se pri dnesni hre s
Thanatem stalo. Tak jsem odpocival, hranicar spal. Doslo ke stretu s nejakym
kouzelnikem, ktery tam prisel, bohuzel to byl mistr iluzi. Tak jsem hranicare
vzbudil. Pekne nam zatopil (obrazne i doslova :-) ale ohen nas
nezranil). Dlouhou chvili jsme s hranicarem (nejdriv spolu, pak jsme se
rozdelili) prekonavali nejruznejsi nastrahy (mj. zmizeni celeho tabora). Potom
kouzelnik usoudil, ze nas potrapil dost (nebo uz se kouzlenim vycerpal?), tak
se najedou tabor objevil. Hranicar spal, coz mi sokovalo.
Kdyz tedy vsechno vyslo najevo, byl jsem dost prekvapenej, ze ten
dracek byl jenom iluze (docela jsem se ho bal, ale pak jsem si ho ochocil).
Tak jsem si rikal, to me ten kouzelnik dobehl.
Kdyz byla hotova vecere, sel jsem vzbudit hranicare a povidam: proc jsi
sel spat, misto abys mi hledal? A von ,,Co? Kdy?'' Tak povidam ,,jak jsme
potkali toho draka ... '' ,,Jakyho draka?'' No proste, celou dobu jsem mel po
boku jenom iluzi hranicare, zatimco hranicar tvrde spal.
Pavel J.
|