Vazeni a mili,
Kdyz uz tak az k prameni: Kosmovo 'bajne podani starcu' v tomto pripade
pochazi patrne z Kristianovy legendy (zname tez jako Legenda mnicha
Kr~is~t~ana a tak vubec) O umuceni svateho Vaclava a baby jeho Ludmily (nebo
jak se jeji latinsky nazev preklada).
JIste, ovsem ja jsem se zminil o trochu jine casti povesti o
Libusi a Premyslovi. Mel jsem na mysli spor dvou vladyku o jakesi pole,
kdy odmitli verdikt vyneseny zenou. To je v "klasickem", to jest Jiraskove
podani duvod pro uvedeni Premysla na Vysehrad. Kosmas pravdepodobne opet
spojil dve jemu dostupne latky dohromady. Jinak Slovane k nam neprisli od
severu, protoze presuny obyvatelstva v Evrope se dely vzdy smerem
vychodo-zapadnim. Rekl bych, ze to je Kristianova basnicka licence.
Zaver co se tyce snatku je pravdepodobne odrazem tradicniho sakralniho
'snatku' knezky (vedmy, hadacky) reprezentujici matku zemi s nacelnikem,
jehoz jednim z ukolu bylo zacinat orbu. Tento ritual byval zavrsen soulozi
na zoranem poli, pripadne na radlici pluhu. Melo to samozrejme zajistovat
urodu.
Hm, to jsem zapomnel rict. Diky za doplneni.
A jak se z jedne panny hadacky postupem casu staly tri ? Nejaky kronikar
(mozna Dalimil jak rika Tlustoch, ale ja bych si prisadil spis na Kosmu, i
kdyz zadneho nemam po ruce) najednou zjistil, ze nejaka hadacka, vedma,
modlosluzebnice se moc nehodi na zakladatelku rodu krestanskych knizat.
Tak z jedne udelal tri: modlosluzebnictvi dostala Kazi, magii Teta a na
Libusi zbylo pouze vesteni, pouze tretina, a navic pomerne nevyznamna,
pohanskych hrichu. No a na tento substrat nabalil nejruznejsi nadhery Hajek
z Libocan a pozdeji falzifikatori RKZ.
On mel KOsmas k dispozici jeste tenkrat asi ctyri sta let starou
rikanku, se kterou kdysi pohansti Slovane ujistovali franskeho hrabete
Thatkulfa, ze mu nijak neublizi. Ale tenkrat to uz bylo tak deformovane, ze se
to stalo koruptelou - z basnicky se stala posloupnost knizat. Jak dokazuje
Vladimir Karbusicky v knize Baje, myty, dejiny.
|