Dalsi veci ktera mi u zeleznice velice vrta hlavou. Vagon vazi kolem 20t,
naftova lokomotiva kolem 100t. Kolik to sezere na svuj presun z bodu a do
bodu b? Muze to konkurovat autobusu? Krom toho vystavba zeleznicni trasy
vyzaduje vetsi terenni upravy takze bude asi taky drazsi. Hodne by me
zajimala aspon ta prumerna spotreba na 100km.
to mi pripomnelo jeden dokument pred casem v televizi - o jordanske zeleznici.
nekdy pred 100-110 lety ji s velkou slavou staveli - znamenalo to vyrazne
zkraceni doby cestovani (samozrejme tehdy ve srovnani s konem nebo
velbloudem).. zeleznice se dodnes v podstate nezmenila a se svou pomalosti
okolo 50km/h uz nemuze konkurovat luxusnim dalkovym autobusum. a stavet nove
koleje uz se jim nevyplati, tak je odsouzena k zaniku..
u nas je na tom (snad krome toho pendolina) dost podobne - na komfort
cestovani busem (hlavne diky student agency) ma hodne co dohanet (tam uz maji
davno i ten internet.. a pokud vim nepotrebujou ani dotace od statu)
Semik
alfi
|