Covex
Dalsi
Seznam
Predchozi
Autor: #Feed# (on behalf of Covex) on 'Covex'
Cas: Pa 10.09.2010 9:33.00
Titulek: Pneu, pneu.. matiky

                                                                                 
Feed:      lowlevel
Post-URL:  http://www.lowlevel.cz/log/pivot/entry.php?id=188
 
 
Je to dnes s pneumatikami kriz. Vyrobci se predhaneji v superlativech o
jejich vyrobcich, popisujice je tak kvetnatym jazykem, ze nestacite valit
bulvy co vsechno vam dnesni pneumatiky zajisti. Od skvele brzdne drahy po
zvyrazneni tuningu vaseho vozu. Co jsem se ovsem docetl jen mezi radky dam
ted do placu.
 
Podle vyrobcu je u nas nezbytne nutne mit v dnesni dobe dvoje pneumatiky -
letni a zimni. Za par let budete mit jeste jarni a podzimni, resp. na kazdy
typ silnice jine. To by byl ideal gumarenskeho prumyslu. Je to ovsem
skutecne potreba? Pokud najezdite rocne desitky tisic kilometru pak by se o
tom dalo uvazovat. Pokud jste bezny cesky Honza a najezdite rocne do 5tis.
km prevazne po meste je to znacne diskutabilni.
 
ADAC bezne testuje pneumatiky na parametry najeti **40000km a stari
maximalne 4roky**. Proc? Protoze guma pneumatik starne, tvrdne, deformuje
se, trha, zapichuji se do ni kamenky atd. a po 40000km ojedete ve vetsine
pripadu pouzitelnou cast vzorku. Vydelite-li vyse uvedeny pocet km na
ceskeho Honzu zivotnosti pneumatiky, vyjde vam, ze by vam vydrzeli 8 let,
pokud byste chteli ojet vzorek na pouzitelne minimum. S tim ovsem koliduje
doporucovana zivotnost 4-6 let. Pokud si koupite dvoje pneumatiky mate to
na 16let provozu. To je pomalu cela zivotnost auta. Pri nasi skvele
legislative, ktera nam vicemene narizuje pouzivat zimni pneu, ovsem letni
zatim (!) ne, tedy nezbyva nez logicky sahnout pouze po zimnich gumach. Od
vyrobcu a provozovatelu pneuservisu se opet dozvite, ze to neni dobre.
Proc? Vetsi spotreba a vetsi opotrebeni zimni pneumatiky v lete. Co je
ovsem vetsi spotreba v mestskem provozu, kdy kazdych 10min. nebo 10km
startujete, poskakujete po semaforech a kruhovych objezdech? A tusite jaky
vliv ma na spotrebu pridavani "bio" prisad? Zkuste nekdy koupit benzin v
okolich zemich. Takze vliv pneumatiky je celkem zanedbatelny. A vetsi
opotrebeni pneu v lete? Kdyz se snizi zivotnost pneu z osmi na sest let?
Pokud to myslite aspon trochu vazne, stejne byste meli pneumatiky vymenit
drive, protoze:
 
Co by tedy nas jako ridice melo na pneumatikach zajimat?
 
Predevsim jejich **hmotnost a rychlost opotrebeni** - ta ma na spotrebu
vetsi vliv nez letni vs. zimni. Jenze hmotnosti vyrobci neuvadi. Proc?
Vsechny parametry pneumatik spolu totiz souvisi. Cim lehci pneumatika je,
tim vic ma vybran vzorek a tedy zmensenu kontaktni plochu. Do urcite miry
se tim zlepsuje zaber pneumatiky, snizuje valivy odpor, jenze ouha..
pneumatika se rychleji ojizdi, rychleji meni sve parametry a drive si
musite koupit novou. Jen malo pneumatik se v odlehcuje i jinak - napr.
pouzitim nekovovych vyztuh. To je ovsem opet vec, kterou se bezne
nedozvite. Alternativou je vyrobit pneu z tvrdsi smesi, jenze ta ma zase
horsi vlastnosti pri nizkych teplotach.
 
Dalsi dulezita vec je **zmena vlastnosti pneumatiky behem opotrebovani** -
zadny vyrobce ani test v podstate neuvadi zmenu parametru pneumatik behem
zivota. Pritom zmena vlastnosti je pomerne zasadni - napr. ubytek hmotnosti
je po 40kkm kolem 10% (bezna pneu rozmeru rekneme 165/70 vazi asi 6kg nova)
a na spotrebu - tedy najete kilometry na 1l benzinu - bude mit vliv i zmena
obvodu pneumatiky (vliv v radu jednotek procent - k vypoctu vystacite s
rovnici obvodu kruhu). Zmena vlastnosti ale neni dana jen zmensenim hloubky
desenu ale i obrousenim ostrych hran, deformacemi vzorku i zmenou tuhosti
pneumatiky atd.
 
**Material** ze ktereho pneumatiky jsou. Je to zasadni vec, ktera ovsem jiz
presahuje bezne chapatelne parametry. Proto dnes vyrobci vymysleli Siliku.
U nekterych vyrobcu jiz treti generace! Ovsem co to znamena? Silika je v
podstate nahrazeni drive pouzivanych sazi uslechtilejsim materialem oxidem
kremicitym neboli piskem. (Proto take silikove pneumatiky nejsou tak cerne
jako ty na bazi sazi.) Tim se snizuje teplota, pri ktere guma ztvrdne do
nepouzitelneho stavu na nejakych -30C. Jaky je ovsem prubeh tvrdnuti? Tzn.
mame tu dalsi parametr o kterem se nedozvite nic - zmena vlastnosti
pneumatiky s teplotou. Osobne si ale myslim, ze zakon zachovani rovnovahy
bude platit stale - pneu, ktere vydrzi do nizsich teplot prijatelne mekke
zase budou prilis meknout pri teplotach vyssich.
 
**Stari prodavanych pneumatik** - at uz technologicke nebo materialove. Jen
malokdy mate pred koupi pneumatiky moznost se dozvedet jejich datum vyroby,
nebo to pred kolika lety byla pneumatika vyvinuta.
 
**Vlastnosti vzorku.** Pak tu mame zajimavost v podobe vzorku na
pneumatikach, resp. jejich symetricnost, asymetricnost a smerovost. V
terminologii panuje trochu zmatek, v zasade ovsem mame pneumatiky, ktere se
daji jednou nasadit na rafek a pak osadit na jakekoli kolo, pneumatiky,
ktere se pri prehozeni ze strany na stranu musi prehodit na disku (smerove,
maji na bocnici sipku ve kterem smeru se mohou musi otacet - pri jizde
vpred ze) a pneumatiky u kterych nikdy nevite jestli je mate nazuty spravne
(tzv. asymetricky vzorek, na pneumatikach je znacen nejen smer, ale v
nekterych pripadech i vnejsi resp. vnitrni strana). Kazdopadne jsem nevidel
studii prokazujici rozdilne vlastnosti jednotlivych pneumatik prave podle
typu vzorku. Dnes se obecne prosazuji pneumatiky smerove. Duvod: v
pneuservisech maji vic prace, protoze pneumatiky by se v ramci rovnomerneho
ojizdeni mely na kolech stridat a pro stridani smerovych pneumatik je
potreba je prehazovat na discich. Otazkou je zda se to prehazovanim zcela
eliminuje a jak casto to je potreba delat pri 5000km rocne.
 
U nas mame navic jeste jednu komplikaci - celkem ojedinele podminky ceskych
silnic. Zimni soleni, rocni vykyvy teplot pres nulu v rozmezi +40 az -30C,
narizeni pouzivat zimni pneumatiky, silnice vyssich trid v relativne
spatnem stavu. Otazkou je, nakolik je region jako Cesko pro vyrobce
pneumatik smerodatny pri vyvoji pneumatik. Osobne o tom nemam velke iluze.
Pneumatiky, ktere se u nas nabizeji, mnohdy nenajdete ani v katalozich
danych vyrobcu. Opet proc? Nevim, bud jsou pneumatiky pro cesky trh jinak
znaceny, nebo se jedna o lonske ci okrajove modely, ktere se nikde moc
neinzeruji.
 
Co z toho vseho plyne? Je to prilis povyku pro nic. Nejlepsi je tedy
vybirat nove pneumatiky po zensku: tyhle se mi libi. Osobne se desim
chvile, kdy nejaky chytry mozek vyuzije ekologicke zaklinadlo a naridi
pouzivani letnich pneumatik... Pak proste chte nechte budete muset mit
druhou sadu doma v obyvaku, nebo platit za jeji skladovani.
 
Na zaver si dejme konkretni slovni ulohu:
 
Franta najede trvale na zimnich pneumatikach 30000km za 5let. Nove
pneumatiky ho staly 5000Kc. Spotreba se mu vlivem pouziti pneumatik zvysila
behem leta (tedy rekneme v polovine najetych km, v zime by stejne jezdil na
zimnich) o 1l - rekneme z 9l na 10l.
 
Tonda ma stejne zimni pneumatiky jako Franta ale ma i letni pneumatiky za
dalsich 5000Kc. Protoze nema znameho v pneuservisu, zaplati za prehozeni a
prohozeni svych pneumatik za 5let 10x500Kc = 5000Kc a cely rok preskakuje v
garazi druhou sadu pneumatik. Po 5letech by mel obe sady pneu vymenit, s
najetymi 15000km. Kdo je na tom lepe, kdyz nepocitame nevycislitelnou cenu
bezpecnosti? Odpoved si dejte sami, stejne tak si muzete ruzne upravit
podminky, aby zrovna vam vyhovovali. To je totiz jedina odpoved na to zda
letni a zimni ci ne.
 
* * *
 
[obsahlejsi popis pneumatik Continental][1]
 
[Neco o vyrobe pneumatik Nokian][2]
 
[Pneumatiky Hankook a neco vic o nich][3]
 
Jen pro predstavu nova pneumatika Hankook DW04 155/80 R13C (Light Truck)
vazi 8kg, hloubka vzorku je 9 resp. 7mm pouzitelna.
 
   [1]:
http://www.contitrade.cz/download/59_tr_car_4x4_van_conti_2007-08.pdf
 
   [2]: http://www.nokiantyres.cz/Produktionsprozess_copy
 
   [3]: http://www.hankookpneu.cz/web/?p=clanky/typy-pneumatik
 
URL: http://www.lowlevel.cz/log/pivot/entry.php?id=188

Dalsi Seznam Predchozi


[ Domu | Prstik | O Piskovisti | Deticky | Nastenky | Koutky ]