Feed: lowlevel
Post-URL: http://www.lowlevel.cz/log/pivot/entry.php?id=165
Po deseti letech opoustim sveho prvniho a doposud posledniho operatora GSM
- T-Mobile (drive Paegas). Nejedna se o rozhodnuti z nahleho popudu, ale
dlouho uzravajici proces. Nedelam si iluze, ze by ani u Vodafonu
neexistovaly nejake neduhy, ale z dlouhodobeho pozorovani chovani vsech
operatoru na trhu je chovani Vodafonu rozhodne nejlepsi.
Zustava v nem stale hodne z puvodniho Oscara, ktereho jsem ve sve dobe
skutecne obdivoval pro jeho vtipnou kampan a vstricny pristup k lidem. V te
dobe ale skutecne jeste existovalo trzni prostredi "ceskych" operatoru a
neexistovala prenositelnost telefonniho cisla. Asi v te dobe kdy se
zavadela prenositelnost jsem o prechodu premyslel poprve, ale nebyl duvod.
Dnes jsou ale vsichni operatori soucasti nadnarodnich spolecnosti a tak je
to videt. Na zakazniky shlizi jako na stado. Nekdo vic a nekdo mene. A
hlavne kazdy pouziva jine metody jak stado chovat. Nekdo mu tak zamotava
hlavu, az ho uplne zblbne a nekdo pouziva primost. A protoze jsem zastance
spise te druhe varianty, nebo nemam rad kdyz me nekdo oblbuje, podstupuji
ted prenos telefonniho cisla do oblasti pro mne s mensi entropii.
Protoze vetsina lidi jiste cte tento clanek, aby zjistili proc jsem zrovna
ja podstoupil takovouto proceduru, zde je shrnuti:
**a)** Za stejne penez vice muziky - mel jsem minimalne 6 let stary tarif.
Nedavno mi zavolal kdosi z 603603603 (coz je oficialni cislo TM, ovsem
predstavil se jako nejaky "outsourcing") a nabidl mi prechod k o generaci
mladsimu tarifu, ktery uz ovsem TM taktez nenabizi - ze ten muj je
nevyhodny. Jakekoli nabidky tohoto typu po telefonu odmitam a u TM mam
zadano, ze nechci aby me obtezovali s jakymikoli nabidkami (coz do nedavna
celkem fungovalo). Nicmene mne to postouchlo podivat se opet po letech do
ceniku, co ze tam vlastne mam za ceny. A outsourcing mel pravdu - prechodem
k vodafone mam o 33% nizsi pausal, 5 % mene volnych minut ovsem o 32%
levnejsi bezne volani a o 41% levnejsi SMS pri stejne tarifikaci. K tomu
jeste Vodafone dava bonus za inkasni platbu, TM jen odpousti poplatek za
vypis.
**b)** Web T-Mobile je neprehledny a zmateny. Ovladani Muj T-Mobile je
naprosto hrozne, prijde mi ze ho nekdo znasilnil pri prekladani z nemciny a
i tam musi byt chaoticke. Uz drive jsem tomu chtel venovat cas a popsat
jeho hruzy, zde jsou vybrane.
Hned na zacatku bezneho jednouzivatelskeho uctu vas ceka zasadni, ale zcela
nesmyslna volba:
![][1]
[1]: http://www.lowlevel.cz/log/files/tmobile-administrovat.png ()
Chcete u nas vyjadrit nesouhlas s nejakym nesmyslem? Neni problem. Hned
dvakrat:
![][2]
[2]: http://www.lowlevel.cz/log/files/tmobile-nesouhlasy.png ()
![][3]
[3]: http://www.lowlevel.cz/log/files/tmobile-nesouhlas.png ()
Chteli byste si aktivovat elektronicke vyuctovani na zkousku?
![][4]
[4]: http://www.lowlevel.cz/log/files/tmobile-vyuctovani.png ()
Chteli byste vymazat nejake zpravy z mailboxu? Neni problem, jen trochu
trpelivosti a opakujte to pro 200 zprav radeji dvakrat po deseti zpravach.
![][5]
[5]: http://www.lowlevel.cz/log/files/tmobile-mboxeasy.png ()
atd. atd.
Osobne mne prijde, ze bud vyvojari nestaci zaplatovat vsechny napady
marketingu, nebo nekdo odvadi opravdu spatnou praci a nekdo jeste horsi
kdyz to testuje. Nechapu jak neco takoveho muze pouzivat nekolik milionu
zakazniku.
**c)** Stejne neprehledne tarify a uctovani. Nezlobte se na mne ale ze
soucastnych tarifu nejsem schopen si vybrat.
* Pro mlade / Bav se - citim se vyloucen, nejsem teenager, nepotrebuji se
u telefonu bavit
* Pro pratele - pratele mam, tarif jim mohu doporucit, ale kde je tarif
pro mne? (Netelefonuji si jen s prateli, ale predevsim s partnery, s
prateli radeji posedim ci neco podniknu.)
* Pro rodinu - nejsem rodina
* TOP Club - tam rozhodne nepatrim
* Kreditni tarify a predplacene tarify jiz ignoruji, za sve ucty se
nestydim.
Proste u T Mobile nemaji tarif pro normalni lidi. Upozornuji, ze kazdy
tarif je postizen jinou tarifikaci - neco 60+1, neco 60+30, neco tusim i
60+60.
**d)** Image T Mobile se mi jiz zcela odcizil. Dlouha leta mi chodil jejich
zpravodaj Dialog, na kterem jsou cim dal vice vysmati a ruzovi lide. Ani v
jednom se nepoznavam.
## ...nyni jak probihal prechod
Celkem klidne.
Pred desatou hodinou jsem vstupoval do volneho kramku Vodafone, po par
dotazech a vysvetlenich v 10:07 prisla zprava s kodem pro prevod cisla.
Slozil jsem zalohu (ktera mimochodem urcuje volaci limit z vaseho cisla,
coz je neco co TM nema) a odchazel s novou SIM kartou s prekopirovanymi
kontakty (i kdyz tady asi bude co opravovat) do banky ke zmene SIM pro
internetove bankovnictvi. Vodafone dodava narozdil o TM bankovnictvi primo
na karte, to se pouze aktivuje pomoci zpravy od banky. U TM se muselo na
kartu "vypalovat" napevno.
Pred 10:15 vstupuji do ponekud dusneho kramku TM, kousek od kramku VF.
Profesionalne vypadajici hosteska - jiste uzivatelka tarifu "Pro mlade",
byla evidentne zklamana mym pozadavkem na prenos cisla a zacla se tvarit
ponekud nestastne. Chaby pokus o neobvyklou nabidku, provazenou
konstatovanim, ze jsem mel s zadosti o neco lepsiho jit na prodejnu a ne se
o tom bavit s dealerem, jsem utnul. (Nemaji mit neschopne dealery.)
Standardni nabidky jsem procetl a o nabidku vytvorenou narychlo za kasou,
plnou dalsich fint nemam zajem. Web TM slecna stejne nepredela. Behem
10minut jsem odchazel vyrizen. Tim byla prozatim administrace prevodu meho
cisla ukoncena.
V 10:24 mi mi bylo aktivovano Vodafone Po svem.
Ve 13:45 TM uvolnil cislo k presunu, coz v 13:47 potvrdil Vodafone. Prechod
nastane za 5 dni.
16:48 Vodafone zasila informaci s presnymi hodinami behem nichz nastane
presun.
* * *
**Po peti dnech** skutecne nastal presun cisla a to k memu podiveni v
podstate uplne bez hluku. Proste rano telefon nemel signal. Vlozil jsem
tedy novou SIM a zacal s nastavovanim. Nejdrive jeste presunout neco malo
ze stare SIM na novou a pak hura do samoobsluhy. Bohuzel internetova
samoobsluha nefungovala, stale tvrdosijme psala, ze se na tom pracuje, ale
prihlasit se neslo, zacala fungovat az nejak po 9h (zrejme nekdo prisel do
prace). Do te doby jsem jiz stacil projit bludistem hlasove samoobsluhy a
vetsinu podstatnych veci zmenit tam. Trochu perne chvilky jsem mel s
nastavovanim GPRS, protoze muj oblibeny telefon na strankach techfora nema
okenko pro nastaveni "internetu". Nakonec jsem to vyresil az stazenim
aplikace Easy Setup ze stranek vodafonu. Bohuzel nevim co aplikace
nastavila, vse mi prijde stejne jak jsem to nastavil rucne, ale predtim
jsem stale dostaval od PPP chybu 734 (zeby sluzba taky nebyla aktvni jako
samoobsluha? Kdo vi.). Jinak nebylo zrejme potreba oproti TM nic menit,
operatori nastaveni do znacne miry sjednotili.
V 9:00 prisla zatim posledni SMS od TM s tim, ze mi dekuji ze jsem pouzival
jejich sluzby a kdykoli me vemou zpatky do party.
Nasledovalo prochazeni jiz funkcni internetove samoobsluhy, ktera musim
rici je rozhodne mnohem prehlednejsi mez Muj T-Mobile (i kdyz uz taky chyta
prasivinu nazvem Muj Vodafone, nazev Samoobsluha je rozhodne lepsi). Napr.
nastaveni preposilani emailu na telefon byla oproti TM naprosta hracka,
doufam, ze se dokonce zpravy ani nikde u Vodafone nesysli a oproti TM se
posilaji dve SMS z mailu, coz povazuji za dalsi vyhodu, protoze z toho uz
se da neco obcas i vycist. Ani vodafone samoobsluha neni bez obcasnych
drobnych kixu, ale oproti chaosu TM je to rozhodne vyrazne lepsi.
Co se hlasovych sluzeb tyka, je mozne, ze kvalita hovoru je trochu horsi,
nicmene ani s TM to u mne nebylo uplne ruzove a obcas jsem zcela ztracel
signal. U VF se obcas ozve takove to plechove zadrnceni, typicke pro
vypadkem poskozenou kompresy, nebo nastane jednoslovny vypadek v hovoru.
Podobne veci se mi ale stavali i u TM a zase tolik jsem toho jeste
neprovolal, abych to mohl vyrazne hodnotit.
26.3.: Doposud jediny nedostatek, ci zmenu, kterou u VF pozoruji je
odesilani SMS - obcas odeslani selze a to ze SMS nechodi prilis spolehlive
hned. Tzn. nekdy prijde SMS upozornujici na mail hned, nekdy s 45min
spozdenim. Stejne to je se SMS od jinych lidi. Holt to neni real time
komunikace, stejne jako napr. mail - ac nekteri lide ho tak pouzivaji.
* * *
Samozrejme neni vsem dnum konec. Prislo mi finalni vyuctovani od TM.
Elektronicky. Ovsem to lze prohlednout jen na Muj TM. Tam se ale s
prenesenym cislem jiz nepodivam. "Zadane telefonni cislo nebylo nalezeno,
nelze odeslat jednorazove heslo."
Ani VF, me ale dnes nema rad "Je nam lito, ale do Internetove samoobsluhy
lze vstoupit jen s telefonnim cislem, ktere je aktivni v siti Vodafone."
Jsem bezdomovec. Nepatrim k zadne siti a presto volam. kdo vi pres koho a
hlavne za kolik...
URL: http://www.lowlevel.cz/log/pivot/entry.php?id=165
|