Feed: lowlevel
Post-URL: http://www.lowlevel.cz/log/pivot/entry.php?id=205
![][1] V srpnu 2008 jsem si koupil akumulatorovy vrtaci sroubovak Narex ASV
14 EA. Narexu celkem fandim a tak pri vyberu aku vrtacky trochu vetsiho
vykonu, padla volba na ne. Bohuzel dnes se mi zacalo z motoru kourit a i
kdyz vrtacka by zrejme jeste pracovala, je jasne, ze motor je pred
shorenim. Presto, ze jsem vrtacku cca 3/4 roku pouzival pomerne intenzivne,
trochu mne to mrzi. Dovolim si tedy napsat neco o vrtacce samotne....
[1]: http://www.lowlevel.cz/log/files/narex-asv-14-ae_s.jpg ()
**Prace s vrtackou** je vicemene bezproblemova. Uzivatelsky komfort teto
Narexky neni nikterak vysoky, ale svou strohosti zase nedava prilis
prostoru pro hromadeni necistot. Klasicke T provedeni je rekneme nutnost,
vrtacka na baterii stoji, ale prilis stabilni neni, vyvazeni pri praci je
plus minus dobre. Osobne jsem trpel pri delsi praci tim, ze misto, kde se
opira kloub palce o vrtacku je krapet neergonomicke a vylozene tlaci do
kloubu, takze jsem tam mel za chvili mozol. Gumova cast rukojeti je u
narexu jen v dlani, coz uz je trochu prekonane reseni. Parkrat jsem si
priskripl kuzi ukazovacku tisknouciho spoust mezi okraj spouste a telo
vrtacky. Neoznacil bych to ale za zavazny problem.
Vrtacka je dodavana se dvema bateriemi, pro regulerni praci standard,
**kufrik**, alias systainer, vsak neni resen nejlepe. Za prve se do nej
neda vlozit vrtacka s delsim nastrojem (napr. bit na nastavci), za druhe
tam neni zadny prostor pro prislusenstvi jako jsou vrtaky a sroubovaci bity
(pritom mista v nem zbyva dost), za treti je v nem nabijecka umistena tak,
ze pokud do ni v kufru chcete vsunout baterii, musite nabijecku bud
zvednout, nebo musite kufr uplne otevrit, na coz proste mnohdy neni misto.
Vrtacka ma vskutku slusny zaber (**kroutici moment**), a kdyz zabere a
poradne ji nedrzite, vykrouti se vam klidne z ruky.
**Baterie** vykazuji po 2,5 roce jiz jistou degradaci, ale to je normalni
jev. Bohuzel cena nove baterie je 1400 Kc coz absolutne nechapu. Nova se
cela vrtacka da poridit za cca 4000, ovsem proc bych si mel kupovat dalsi
kufr a nabijecku to nechapu. Pomerne casto se mi u baterie stavalo, ze jsem
s vrtackou pracoval a najednou z niceho nic prestala vrtat. Vzdy byla
povysunuta baterie. Stava se to ovsem jedine kdyz clovek ve spechu spatne
baterii zacvakne po vymene. Pokud je baterie dobre zacvaknuta nechtene
vysunovani nehrozi. Jen ten rozdil zacvaknuta/nezacvaknuta neni prilis
dobre videt.
Protoze, jak jsem psal, mi odchazi motor a vrtacka je samozrejme 5 mesicu
po zaruce, okamzite sem ji rozebral. Zavady mnohdy clovek trochu zkusenejsi
zvladne opravit sam a navic jsem byl zvedav na konstrukci.
Dovolim si tvrdit, ze **konstrukce** Narexky je velmi solidni. Plast tela
nastroje ma vsude dostatecnou silu a vyztuze a ac nevim co je to presne za
typ plastu, patri k tem houzevnatejsim. Spojeni obou dilu tela je sice
srouby samoreznymi v plastu, ale dostatecne delky a poctu. Pogumovana
rukojet neni jen nalepka na tele, ale skutecne bytelny samostatny dil.
Vrtacka se da bez problemu rozdelat jen povolenim sroubu, nikde nejsou
zadne hloupe zacvakavaci packy. Zadna cast nevykazuje po 2.5 roce vule ani
nadmerne opotrebovani (samorejme krome sklicidla).
![][2]
[2]: http://lowlevel.cz/log/images/narex-asv-14-ae.jpg
**Vodice** maji dostatecny prurez, jsou vedeny a ulozeny primerene (tedy
nejsou zbytecne kratke).
**Motor** ma privodni vodice jiz pripajeny, do spinace se pouze zasunuji do
samosvornych kontaktu. Jedna se o DC motor z produkce fy. Johnson
pravdepodobne http://www.johnsonmotor.com/. Presny typ se mi nepodarilo
zjistit, ale zadny katalogovy mu neodpovida, protoze podle katalogu
servisnich dilu z Narexu je stejny motor pouzit v ASV 10, 12 i 14, tzn. ze
to musi byt motor min od 10.8 do 14.4 V, ktery ve standardni nabidce neni.
Jako nahradni dil se da koupit u Narexu cca za 1000 Kc. Motor je
monoliticky kus, ktery se pravdepodobne neda rozumnym zpusobem rozebrat a
tedy se opravuje vymenou.
**Prevod** motoru i prevodovka samotna jsou kovove, prevodovka je
planetarni.
Za neoptimalni povazuji pojistny krizovy sroub **sklicidla**, ktery se mi
nepovedlo povolit (ano vim, ze ma levy zavit a zkousel jsem to i razovym
sroubovakem). Doufam, ze ho nebudu muset nikdy menit. Imbus by byl vyrazne
vhodnejsi, ale zrejme hrozi nebezpeci, ze se do nej chyti nastroj. Hazivost
sklicidla je v teto kategorii standardni, lepe receno, nikdy jsem mensi
nevidel.
Nastaveni **utahovaciho moment**u je sice ve 20 krocich, ale vykazuje
stejny problem jako u vsech nastroju teto tridy a to sice, ze se s
vybijenim baterie meni - resp. meni se kroutici moment a tim padem po
nabiti baterie musite provest jine nastaveni nez, kdyz je baterie temer
vybita.
Zaver? Bytelny nastroj, slusne a jednoduche konstrukce, ktery by mohl
trochu pridat v oblasti ergonomie a usporadani prislusenstvi. Otazkou pouze
pro mne zustava, zda koupit motor, nebo vrtacku odepsat... ale to se jeste
uvidi.
* * *
Nakonec jsem zakoupil za 1090Kc novy motor, protoze byl v servisu skladem.
Po bezproblemove vymene slape vrtacka dal. Behem hodiny vyreseno.
URL: http://www.lowlevel.cz/log/pivot/entry.php?id=205
|